De Wanderer Werke AG ontstonden uit de firma die Richard Jänicke en Johann Baptist Winkelhofer al in 1885 oprichten. Tot 1902 werden er voornamelijk fietsen gebouwd, daarna ook motorfietsen en vanaf 1911 zelfs auto’s.
De motorfietsproductie van voor de Eerste Wereldoorlog bestond voornamelijk uit ééncilinders met snuffelventiel en V-twins (vanaf 1909), die overigens al over automatische smering beschikten en het achterwiel via een riem aandreven. Deze perfect afgewerkte motoren waren door het geavanceerde frame zeer comfortabel.
Na de Eerste Wereldoorlog verschenen er verbeterde een- en tweecilinder zijkleppers met 327 en 616 cc cilinderinhoud. De unit-motoren waren voorzien van een drieversnellingsbak en de aandrijving geschiedde door een ketting. Alleen bij de ééncilinder was riemaandrijving nog een optie. De sportversie van de V-twin uit 1923 beschikte over een ingekort frame en de motor lag lager. Maar net als bij de standaard modellen was het frame niet afgeveerd.
Vanaf 1925 werd de ééncilinder vervangen door een gloednieuwe 184 cc kopklepper met 4 kleppen. Het blok was naar voren geneigd in het frame gemonteerd. Helaas werd het snoepje al na korte tijd vervangen door een tweekleps variant (de G200) met 196 cc. Een zelfde lot was de tweecilinder versie met 708 cc en vierklepskoppen beschoren. Ook deze machine werd in 1926 door een tweekleps versie met 746 cc vervangen. Daarnaast werden beide series voorzien van een parallello­gramvoorvork.
Om de niet erg goed lopende motorfietsfabricage wat op te krikken, besloot men in 1927 een ééncilinder kopklepper uit te brengen met cardanaandrijving, die naar BMW voorbeeld met een geperst stalen frame en voorvork werd uitgerust. Deze K500 was niet uitontwikkeld en liep daarom uit op een fiasco. Lagerschades, gebroken frames en voorvorken kwamen de Wanderer fabriek duur te staan. Ook de verkoop van een licentie, tezamen met het benodigde machinepark, aan Jawa, kon niet verhinderen dat Wanderer als motorfabrikant geen betekenis meer had. In de dertiger jaren werden slechts nog motorfietsen met 74 en 98 cc Sachs motoren geproduceerd.

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste verhalen 😎

We sturen je geen spam en houden je e-mailadres geheim!

2 reacties

  1. I have a single cylinder wanderer engine exposed overhead valve with a unit transmision center indent is neutral and the other 2 are low and high. It is possibly from the early 1900s. Where could I post the photos to find comments and info on this engine . Thank you freddy

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *