… en met een voorliefde voor ‘ vreemde’ motoren: driecilinders. En dat Triumph nu ook scoort met viercilinders? Ach, soms moet je gewoon flex zijn
Vanaf eind 1991 eerste Nederlandse officiรซle dealer en specialist van Triumph.
En in 2012 dus 21 jaar Triumph dealer. En Triumph is een merk dat is als de bijl van een houthakker die al veertig jaar zijn werk doet: ” Het is nog steeds mijn eerste bijl, ik heb alleen 8 keer de steel en vijf keer het blad vervangen” .
Triumph is een van de karaktermerken die meer dan eens uit zijn eigen as is verrezen. Nadat de hele Britse motorindustrie door het huiseigen management naar de verdoemenis was geholpen zag John Stuart Bloor zijn kans. Bloor was geen motorfietsgoeroe. Hij was geen verknipte techneut, hij had geen grootheidswaanzin. John Bloor had een plan en zag kansen.
Oh ja; hij had ook geld. Bloor is een selfmade businessman, een schoolverlater van af zijn 15e. Hij werd aannemer/projectontwikkelaar en kocht na de verkoop van de terreinen en gebouwen van het overleden Triumph de merknaam en de rechten.
Om de zaken wat in kalm water te krijgen ‘ verhuurde’ hij die naam en rechten eerst een paar jaar.Les Harris ging gewoon door met het maken van ‘ oude’ Bonnevilles. Karakterfietsen die geheel gedateerd waren en niet in de schaduw van de concurrentie konden staan Intussen maakte hij plannen om het legendarische merk weer nieuw leven in te blazen en motorfietsewn te gaan maken die wel tegen de Japanse overmacht konden vechten.ย Dat resulteerde in een investering van 80.000.000 pond en de nieuwe productie faciliteit in Hinckley.
De nieuwe Triumphs waren modern en werden modern gefabriceerd. Maar de kern van het ontwerpteam bestond nog uit echte oude Triumphmensen.Die deden het omgekeerde van wat Siochiro Honda in zijn begindagen deed: ze gingen kijken hoe de Japanners motorfietsen maakten.
In 1990 werd de eerste serie nieuwe Triumphs voor gesteld, het waren de 750-900 cc driecilinders en 1000-1200 cc vierpitters.Tussen maart en september 1991 kwamen ze bij de dealers. En ze sloegen in als bommem. Ergens op de achtergrond mompelde een verdwaalde ziel dat het gekopieerde Kawasaki’s waren. De man werd serieus genegeerd.
Bij Brabant Motors hadden ze van ouds her al een driecilindertik. In 1975 begon het bedrijf als motorbandenhandel.
Na een brand in 2002 is de hele zaak nog eens aangescherpt en de fabriek in Hinckley is nu een van de meest efficient producerende motorfabrieken ter wereld.
Met de komst van de Yamaha (GX750) XS750 3 cilinder in ’76,zijn zijn ze zich gaan specialiserenop 3 cilinder motorfietsen. DE XSsen werden – buiten Yamaha Nederland om – direct uit Japan ingevoerd en hadden de kenmerkende spaakwielen van de eerste serie. en een 3-in-1 uitlaatsysteem. ย ย
In het kader van het driecilinderdenken ging het familiebedrijf in 1977 ook Laverda’s doen. Ze begonnen zelfs een eigen enduranceteam om meer aandacht te genereren voor de driepitters. Later werd zelfs de import van Laverda (en Morini) over genomen van Riemersma.
In 1991 werd het bedrijf dus officieel Triump dealer. Vanwege de driecilinders… Maar de Britse bacil sloeg zo goed aan dat de
tweede generatie nu even glimlachend over de Britse viercilinders praat. In de collectie van het bedrijf vinden we ook heel vroege Hinckley Triumphs. Een paar daar van zitten in het spanningsveld tussen ‘collectie’ย en ‘handel’ . Want wat moet je nu met een Speed Triple met maar 5000 km op de teller? Koesteren of verkopen?
En uit het kortstondige dealers hap van Benelli staat er nu nog een Toprnado Tre in de showroom. Als herinnering. Niet te koop.
Grappig om te merken dat ook kleinere, gespecialiceerde bedrijven nog hun bestaansrecht hebben in deze wereld.
www.brabantmotors.nl
Geachte
Ben op zoek naar oldtimer triumph met t100 2 cylinder vroeger had Ik er
meerdere .