Een toen nog veel jongere Mike Buttinger (1973) reed vol overtuiging Honda viertaktbrommers. Gezien Misjas eigen bouwjaar waren die Hondaatjes al tamelijk op leeftijd.
De onderdeelvoorziening was brokkelig. Nu is die onderdeelvoorziening veel beter. En dat komt voor een heel stuk op Mike’s eigen conto. Letterlijk en figuurlijk. Unobtanium’ De onderdelenvoorzienig. Dat was rommelen. Maar omdat niemand Mike ooit had gezegd slapend door het leven te gaan werd ‘het probleem’ een aandachtspunt. Waar zijn er nog meer oude Hondaatjes? Hoe is de onderdeelsituatie daar? Voorlopig was ‘Engeland’ het toverwoord. In Engeland reden nog enorm veel 50cc Honda’s. Daar was ook een levendige handel in onderdelen. Maar ook daar begonnen de onderdelen zo schaars te worden dat ze in een artikel bestempeld werden als: ‘made out of unobtanium’. Voor ons in Nederland: gemaakt van ‘zeldzamium’.
Die onderdelen gingen weg voor prijzen waar zelfs een wanhopige Nederlandse Honda liefhebber nog niet aan durfde te denken. Omdat alles op zijn tijd komt kreeg de nog studerende Mike de kans om een partij NOS – New Old Stock, dus onverkochte oude voorraad – te kopen. Daar viel het muntje. Er werd binnen de familie geld geleend. Via de befaamde ‘neef van een kennis van de buurman hier een paar huizen verder op’ werd er een vrachtwagentje geregeld. Een wat oudere schoolgenoot had al een rijbewijs en die werd ook gecharterd. De spullen werden opgehaald en de nieuwbakken ondernemer ging op weg naar… Naar Engeland. Want daar lagen de verkoopprijzen dramatisch hoger. Die excursie resulteerde in een prettig lege vrachtauto en een net zo prettig gevulde knip. De aanpak smaakte naar meer. De jacht op New Old Stock begon. Volgens Mike moesten alle hoeken van de wereld nog vol liggen met van alles. En dat voor weinig. Hij had gelijk.
De jaren na die ontdekking waren druk. Mike leefde een leven als uit een jongensboek, Want in de uithoeken van de verste landen ontmoet je de vreemdste mensen. Overkomen je dingen waarvan elk trouw ANWB lid getraumatiseerd van zou worden. Mike zag nooit moeilijkheden. Hij bespeurde kansen en mogelijkheden. En dat er dan soms even heel snel opzij gestapt moest worden of dat een lokale wetsdienaar een geste op prijs stelde omdat de studie van zijn kinderen ook door moest gaan… Dan spreken we niet eens over alle slim ogende buitenlandse ondernemers die in de Nederlander een ideale partner zagen. Een partner om alle transacties en transporten mee te doen waarmee je doorgaans in heel oncomfortabele lokale gevangenissen terecht kon en kan komen. Twintig man in een cel met ruimte voor acht. En volgens de huisregels is de laatst binnen gelaten arrestant het vriendinnetje voor de negentien die er al zaten. En dat is hoogstens fijn voor degene die de voorlaatste was… Maar alle vlieg- en overige reisuren rendeerden. In de begintijd vond de Hollandse ondernemer niet alleen de vetste buit aan vergeten, klassieke onderdelen voor alle Honda’s aller tijden.
In voormalige kolonien lagen nog onuitgepakte voorraden van vergeten importeurs en verdwenen dealers. In douaneloodsen in Afrika vond Mike containers vol in de mid-zestiger jaren geconfisceerde onderdelen. In de grote steden lagen er achter nieuwe loodsen oude loodsen. Met hun vergeten inhoud en al. Negentien voormalige politie CB 450’s. Allemaal bouwjaar 1966-1967 en allemaal met minder dan 10.000 kilometer op de klok. Een nieuwe regering had een ander merk verkozen. Bij die laatste partij zaten overigens ook auto onderdelen bij. Klassieke auto onderdelen natuurlijk! De beginjaren waren ook de jaren dat er een wereldwijd netwerk aan zoekers en opletters werd opgebouwd. Mike opereerde intussen als CMS. Classic Motorcycle Supplies. Hij kreeg tips en stapte dan weer in het vliegtuig en reisde af naar…. Noem de landen in Afrika en Azië maar op. Een onverwachte vondst net achter Antwerpen was er als een in de achtertuin. Inmiddels zijn de mensen die voor CMS zoekwerk doen ook de mensen die ter plekke de deal kunnen maken. Voor de rest gaat de logistiek dan per computer en per container. De containers komen in Lelystad aan en worden gesorteerd.
De nagelnieuw glanzende delen gaan in de verkoopvoorraad. De gewoon mooie spullen worden doorgestoten naar de handel. De rest gaat weer een andere container in om ooit misschien weer te recyclen in de motor waar jij over droomt. Het feit dat het recyclepercentage soms de vijftig procent beloopt is een gecalculeerd ondernemersrisico. Maar doordat het grootste deel van de handel tegenwoordig uit veel recenter- tot heel recent materiaal behoort is de roestduivel al lang niet meer de grootste vijand binnen het bedrijf. Voor al die ZGAN onderdelen voor klassieke Honda’s was in Nederland toch maar een beperkte markt. Liefhebbers van Klassieke Japanse motoren in Nederland roepen al jaren dat hun passie de investering van de toekomst is. Maar vooralsnog resulteert dat niet in realistisch koopgedrag.
Alleen echte vier versnellings Black Bombers, vroege CB 750’s, vroege CBXsen, de Kawasaki’s tweetaktdriecilinders vanaf de 500 en Kawasaki’s Z1300’s gaan voor echt geld naar… Het buitenland. Originele, als nieuwe Honda CB 450 uitlaten voor de echt eerste serie Black Bombers? Mike had ze – en heeft ze- en verkoopt ze tot in Chili aan toe. Binnen een paar jaar was CMS dus mondiaal bekend. Als iemand spullen voor en klassieke Japanner zocht. Dan kwam hij bij CMS terecht. Om op die schaal professioneel te kunnen opereren werd er een omslag in bedrijfscultuur gemaakt. Als De Wereld je klant is, dan moet je de bedrijfslogistiek helemaal in orde hebben. Een nieuwe CB750 K2 tank naar Zuid Afrika zenden om dan te horen dat de klant niet accoord gaat met de minuscule kras in de lak? Alleen al het telefoontje of het e-mailcontact daar over maakt de deal tot verliespost. Vanaf dat moment verkocht CMS dus niet alleen absoluut smetteloze delen aan klassiekerspecialisten. De onderdelenhandel ging in de volle breedte wereldwijd. Inmiddels is CMS op die manier al hofleverancier geworden voor het Honda fabrieksmuseum. En als de zeldzaamheid van wat Honda vraagt alle normen overschrijdt, dan zetten Mike en Honda de onderhandelingen voort op basis van gedeeltelijke betaling in natura.
Want Mike heeft een perfecte collectie waarin wat spullen staan die het Honda museum graag wil. En omgekeerd. Van klassiek tot recent Al snel was CMS een van de grote drie spelers die zich op de wereld met de handel in klassieke Japanse onderdelen bezig hield. Maar de mondiale klassieke wereld handel voor klassieke Japanse motoren is feitelijk helemaal niet zo groot. Er zijn gewoon tienduizenden meer mensen die op gewoon wat oudere Japanse motoren rijden. Dat kunnen zelfs machines van maar een paar jaar oud zijn. Maar toch zijn dat machines waarvoor de officiële importeurs gewoon niet veel moeite voor willen doen. Dat geldt natuurlijk minder voor de Fazer 600 uit 2003 van de grootste importeur Yamaha dan voor de 1996 modellen van het veel kleinere Kawasaki. Maar in dat 1996 zit hem nu net de kneep.
De gemiddelde leeftijd van het Nederlandse motorpark is 15 jaar. De gemiddelde motor is dus een 1996’er. En daar heeft ook Yamaha de schappen niet meer vol voor liggen. Als je dan toch wilt rijden ben je indirect afhankelijk van CMS of een van de andere vijf mondiale spelers op deze markt. Omdat die markt qua koperspubliek natuurlijk zelfregulerend is blijven ook de consumentenprijzen op een keurig niveau. De ‘C’ van CMS staat dan ook steeds minder voor ‘Classic’. Vanuit Lelystad worden er dagelijks onderdelen van de Japanse merken over de hele wereld verzonden. Bovendien heeft CMS de importeurschappen verworven van indrukwekkende namen als ‘Takegawa’ en ‘Over Racing’. Dat daar ook steeds meer onderdelen voor klassieke Japanse auto’s tussen zitten is voor het verhaal in hier even niet relevant. Maar een Honda SS 800 blijft het mooiste voorbeeld van motorfietstechniek op vier wielen. Gewoon zakelijk verkeer komt en gewone bestellingen komen in Lelystad binnen via e-mail en de bestellingen worden alleen geaccepteerd wanneer ze gedaan worden conform de fabrieks onderdeel nummers. Alles gaat volkomen geautomatiseerd op volledig ‘customized’ software.
I n Lelystad vindt je geen kladjes en aantekeningen op de achterkant van sigarendozen. De magazijnen en de ARBO voorzieningen hebben van de Gemeente Lelystad een prijs gekregen. De lokale elektriciteitsvoorziener heeft CMS een zuinigheids trofee gegeven en de verzekeraar had een slechte aan CMS omdat de bedrijfsbeveiliging de fantasie en de slagkracht van zelfs de meer gemotiveerde criminelen ver te boven gaat. CMS bestaat inmiddels alweer meer tien jaar. Momenteel draait het bedrijf op twaalfpersoneelsleden M/V. De directeur/eigenaar/ oprichter meegeteld. Het spel wordt gespeeld in een moderne bedrijfsvoering en als een ‘lean and mean organisation’. Die insteek zorgt voor de zwarte cijfers en de indrukwekkende jaarlijkse groei in omzet en verdiensten. Die groei wordt sterk aangestuurd omdat de software van CMS extra smakelijke hondebrokken voor snuffelende zoekmachines heeft. Want wanneer Google je op de 5e plek uit 12.000.000 gevonden items zet, dan heb je als ondernemer een heel slim stuk werk gedaan.
Onder de streep is en blijft Mike een man die ooit zijn hart aan Honda verloor. Hij geniet van zijn werk. Hij geniet van zijn succes. Maar hij vindt zijn geluk in zijn familie en de collectie klassieke Honda’s en het rijden op zijn gewoon moderne motorfiets. Dat is ook een Honda. Natuurlijk. De sites www.cmsnl.com, www.over.co.jp, www.takegawa.co.jp