De onderdeelvoorziening was brokkelig. Nu is die onderdeelvoorziening veel beter. En dat komt voor een heel stuk op Mike’s eigen conto. Letterlijk en figuurlijk. Unobtanium’ De onderdelenvoorzienig. Dat was rommelen. Maar omdat niemand Mike ooit had gezegd slapend door het leven te gaan werd ‘het probleem’ een aandachtspunt. Waar zijn er nog meer oude Hondaatjes? Hoe is de onderdeelsituatie daar? Voorlopig was ‘Engeland’ het toverwoord. In Engeland reden nog enorm veel 50cc Honda’s. Daar was ook een levendige handel in onderdelen. Maar ook daar begonnen de onderdelen zo schaars te worden dat ze in een artikel bestempeld werden als: ‘made out of unobtanium’. Voor ons in Nederland: gemaakt van ‘zeldzamium’.
De jaren na die ontdekking waren druk. Mike leefde een leven als uit een jongensboek, Want in de uithoeken van de verste landen ontmoet je de vreemdste mensen. Overkomen je dingen waarvan elk trouw ANWB lid getraumatiseerd van zou worden. Mike zag nooit moeilijkheden. Hij bespeurde kansen en mogelijkheden. En dat er dan soms even heel snel opzij gestapt moest worden of dat een lokale wetsdienaar een geste op prijs stelde omdat de studie van zijn kinderen ook door moest gaan… Dan spreken we niet eens over alle slim ogende buitenlandse ondernemers die in de Nederlander een ideale partner zagen. Een partner om alle transacties en transporten mee te doen waarmee je doorgaans in heel oncomfortabele lokale gevangenissen terecht kon en kan komen. Twintig man in een cel met ruimte voor acht. En volgens de huisregels is de laatst binnen gelaten arrestant het vriendinnetje voor de negentien die er al zaten. En dat is hoogstens fijn voor degene die de voorlaatste was… Maar alle vlieg- en overige reisuren rendeerden. In de begintijd vond de Hollandse ondernemer niet alleen de vetste buit aan vergeten, klassieke onderdelen voor alle Honda’s aller tijden.
In voormalige kolonien lagen nog onuitgepakte voorraden van vergeten importeurs en verdwenen dealers. In douaneloodsen in Afrika vond Mike containers vol in de mid-zestiger jaren geconfisceerde onderdelen. In de grote steden lagen er achter nieuwe loodsen oude loodsen. Met hun vergeten inhoud en al. Negentien voormalige politie CB 450’s. Allemaal bouwjaar 1966-1967 en allemaal met minder dan 10.000 kilometer op de klok. Een nieuwe regering had een ander merk verkozen. Bij die laatste partij zaten overigens ook auto onderdelen bij. Klassieke auto onderdelen natuurlijk! De beginjaren waren ook de jaren dat er een wereldwijd netwerk aan zoekers en opletters werd opgebouwd. Mike opereerde intussen als CMS. Classic Motorcycle Supplies. Hij kreeg tips en stapte dan weer in het vliegtuig en reisde af naar…. Noem de landen in Afrika en Azië maar op. Een onverwachte vondst net achter Antwerpen was er als een in de achtertuin. Inmiddels zijn de mensen die voor CMS zoekwerk doen ook de mensen die ter plekke de deal kunnen maken. Voor de rest gaat de logistiek dan per computer en per container. De containers komen in Lelystad aan en worden gesorteerd.
Alleen echte vier versnellings Black Bombers, vroege CB 750’s, vroege CBXsen, de Kawasaki’s tweetaktdriecilinders vanaf de 500 en Kawasaki’s Z1300’s gaan voor echt geld naar… Het buitenland. Originele, als nieuwe Honda CB 450 uitlaten voor de echt eerste serie Black Bombers? Mike had ze – en heeft ze- en verkoopt ze tot in Chili aan toe. Binnen een paar jaar was CMS dus mondiaal bekend. Als iemand spullen voor en klassieke Japanner zocht. Dan kwam hij bij CMS terecht. Om op die schaal professioneel te kunnen opereren werd er een omslag in bedrijfscultuur gemaakt. Als De Wereld je klant is, dan moet je de bedrijfslogistiek helemaal in orde hebben. Een nieuwe CB750 K2 tank naar Zuid Afrika zenden om dan te horen dat de klant niet accoord gaat met de minuscule kras in de lak? Alleen al het telefoontje of het e-mailcontact daar over maakt de deal tot verliespost. Vanaf dat moment verkocht CMS dus niet alleen absoluut smetteloze delen aan klassiekerspecialisten. De onderdelenhandel ging in de volle breedte wereldwijd. Inmiddels is CMS op die manier al hofleverancier geworden voor het Honda fabrieksmuseum. En als de zeldzaamheid van wat Honda vraagt alle normen overschrijdt, dan zetten Mike en Honda de onderhandelingen voort op basis van gedeeltelijke betaling in natura.
De gemiddelde leeftijd van het Nederlandse motorpark is 15 jaar. De gemiddelde motor is dus een 1996’er. En daar heeft ook Yamaha de schappen niet meer vol voor liggen. Als je dan toch wilt rijden ben je indirect afhankelijk van CMS of een van de andere vijf mondiale spelers op deze markt. Omdat die markt qua koperspubliek natuurlijk zelfregulerend is blijven ook de consumentenprijzen op een keurig niveau. De ‘C’ van CMS staat dan ook steeds minder voor ‘Classic’. Vanuit Lelystad worden er dagelijks onderdelen van de Japanse merken over de hele wereld verzonden. Bovendien heeft CMS de importeurschappen verworven van indrukwekkende namen als ‘Takegawa’ en ‘Over Racing’. Dat daar ook steeds meer onderdelen voor klassieke Japanse auto’s tussen zitten is voor het verhaal in hier even niet relevant. Maar een Honda SS 800 blijft het mooiste voorbeeld van motorfietstechniek op vier wielen. Gewoon zakelijk verkeer komt en gewone bestellingen komen in Lelystad binnen via e-mail en de bestellingen worden alleen geaccepteerd wanneer ze gedaan worden conform de fabrieks onderdeel nummers. Alles gaat volkomen geautomatiseerd op volledig ‘customized’ software.
Onder de streep is en blijft Mike een man die ooit zijn hart aan Honda verloor. Hij geniet van zijn werk. Hij geniet van zijn succes. Maar hij vindt zijn geluk in zijn familie en de collectie klassieke Honda’s en het rijden op zijn gewoon moderne motorfiets. Dat is ook een Honda. Natuurlijk. De sites www.cmsnl.com, www.over.co.jp, www.takegawa.co.jp