Vanaf de normale man tot Wereldkampioen
Wie meer dan zeven decennia voorop loopt in de markt, moet wel op de hoogte zijn van wat de klanten willen. Zündapp was een merk dat dit feilloos aanvoelde. De Beieren hadden continu de neus in de wind, zoals het fabrieksmotto altijd gold. Tenslotte voerden ze de verkoopstatistieken decennia lang aan en waren de eerste met zo’n uitgebreid leverprogramma op tweewielergebeid. De Bremen Classic Motorshow viert een eeuw Zündapp met een thematentoonstelling in Hal 1. En wel vanaf vrijdag 3 tot en met zondag 5 februari 2017 in alle hallen van de Messe Bremen, inclusief de mobiele Hal 8.
Maar laten we beginnen bij het begin: anders dan haar concurrentie had Zündapp haar roots niet in de fiets- of motorindustrie. Oorspronkelijk begon het bedrijf in 1917 in Nürnberg als ‘Zünder- und Apparatenbau Geselschaft mbH’ en produceerde ontstekingen voor granaten. In die woelige jaren een lucratieve business. Na de eerste wereldoorlog ging medeoprichter Fritz Neumeyer alleen met de onderneming verder en kreeg hij het idee om een doordachte motor voor de normale man te maken.
Of het een licentie betrof voor de nabouw van de Britse Levis Popular, die in 1922 met versterk frame als Zündapp Z 22 verscheen is niet helemaal zeker. Zeker is wel dat Zündapp meteen een volwassen product voor een gunstige prijs presenteerde en het voorbeeld op tal van punten sterk verbeterde. De advertenties prezen de Z 22 als ‘De motor voor de normale man’.
Met de verkopen stegen ook de cilinderinhoud en het aantal leverbare modellen. In de thematentoonstelling is daarom ook een S 300 opgenomen. Een Brits beademde halve liter viertact ééncilinder die eenmalig zou blijven. In het begin van de economische crisis van de jaren dertig, besloot Neumeyer juist een uitgebreid pallet aan moderne motorfietsen met geperst plaatstalen frame aan te bieden in plaats van zich te storten op de automobielbouw.
De door Richard Küchen ontworpen vloeiende lijnen en soepel lopende motoren, maakten de mensen die geen auto konden betalen gelukkig en boden een keur aan functionaliteit en rijcomfort voor de dagelijkse ritten. De zware viertakt Boxers leverden concurrentie aan BMW en de tweetakt ééncilinders waren mooier en eleganter dan die van marktleider DKW. Vanaf de DK 200 via de KKS 500 tot de K 800 toont de thematentoonstelling de populaire motoren uit de jaren dertig. Ondanks nieuw aangeboorde markten vergat Zündapp ook haar bestaande klanten niet. De DB 200 stond in lijn met de traditionele Z 22 en was tevens een nuttig gereedschap. De bijnaam ‘boerenbike’ werd met trots gedragen. Een trekker had bij wijze van spreken meer onderhoud nodig dan de getoonde DE 200.
In de oorlog bouwde Zündapp militaire high tech, maar vanaf 1947 ging men verder met motoren voor burgers. De nieuwe Duitse munten waren nog schaars en zo bood Zündapp met de DB 203 extra veel waar voor het geld en produceerde men al snel lichte inbouwmotoren en complete bromfietsen zoals de Combinette in het filiaal in München.
De Bella scooters brachten veel geld in het laatje en compenseerden vanaf 1954 de verliezen in de motortak. Prima rijeigenschappen op elk terrein… het was geen loze belofte van Zündapp. Vanaf de Bella tot aan de KS 601 offroad met zijspan was men de concurrentie ver vooruit waar het er op zijn ruwst aan toeging. Het avontuur met de dwergauto’s kostte Zündapp haar fabriek in Nürnberg, maar in München ging het volgas verder. De meest geliefde kwart liter in Amerika kwam tot 1964 van Zündapp. De Trophy 250 wordt dan ook in Bremen tentoongesteld.
Niet alleen jongeren reden en liepen er mee weg, de KS-50 modelserie is ook bij de BCM vertegenwoordigd. Met als enige limiet de 50 cc cilinderinhoud bouwde Zündapp motorfietsen en scooters voor de tweewielermarkt van de jaren zestig en zeventig. Ondertussen regende het titels in diverse kampioenschappen en zelfs vele Europese titels werden behaald. Op terrein waren de machines nauwelijks te verslaan.
Rolf Witthöft is meervoudig Europees kampioen op terrein en is ook in Bremen. Hij neemt zijn GS 175 mee. Uit de offroad motoren hadden de mannen uit München echt iets kunnen maken. Met de 175 motoren van net voor de Enduro rage bleek dat Zündapp in eerste instantie twijfelde over de te kiezen richting. De KS 175 WC uit 1977 en de K 80 uit 1982 vertegenwoordigen de laatste jaren van het merk. Krachtig en zeker waren die jaren, maar zeker niet goedkoop. Aan de financiële problemen kon ook het in 1984 gewonnen wereldkampioenschap in de 80cc niets meer veranderen. De fabriek in München sloot nog in datzelfde jaar haar deuren. Het merk leeft echter vandaag de dag nog steeds voort, in de herinnering en harten van haar fans over de hele wereld. 22 Zündapps uit een tijdsbestek van zestig jaar representeren de bewogen geschiedenis van het merk in Bremen.
De Bremen Classic Motorshow vindt vanaf vrijdag 3 tot en met zondag 5 februari 2017 plaats in alle hallen van de Messe Bremen, inclusief de mobiele Hal 8. De hallen zijn geopend tussen 9 en 18 uur. Een dagkaart kost 16 euro. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de organisatie via www.classicmotorshow.de.